“Embattled”

Embattled is a code word for someone who the New York Times would like to see
defeated. For example, the Times had often expressed its displeasure with Israel’s
conservative government, and it was only a matter of time before the conservative leader
would find himself “embattled,” according to the New York Times. In an article under the
headline “SHARON SAYS ARAFAT'S TRUCE CALL

AIMS AT INFLUENCING ISRAELI VOTERS” (January 13, 2002), the Times
declared:

JERUSALEM, Jan. 12—Israel’s embattled prime minister, Ariel Sharon, spoke dismissively tmia% about
Yasir Arafat’s appeal for a pre-election halt 1o amacks on Israeli civilians, clearly implying that the
Palestinian leader was trying to help his dovish opponent.

Though, in the article “EMBATTLED, SCRUTINIZED, POWELL SOLDIERS ON"
(July 25, 2002), the Times spoke in endearing terms about the “nonideoclogical™ secretary
of state, you can be sure the Times would like nothing more than to report Colin Powell’s
political defeat or, better yet, his joining the Democratic party. After all, if a future
president of the United States is to be black, it won’t count if he’s a Republican.

Harvey L. Pitt, the former chairman of the Security Exchange Commission, must have
had a target painted across his chest. It seemed the Times had identified him early on as
someone (o be taken down at all costs, and a front-page crusade against the SEC chairman
had begun soon after he was nominated to that position.

By the summer of 2002, owing to the crusade the Times launched against him,
Chairman Pitt became irrecoverably “embattled.” A Times news summary regarding
Chairman Pitt’s rejection of calls for his resignation was run under the headline
“EMBATTLED, BUT STAYING” (July 15, 2002).

Several days later, in “S.E.C. CHIEF SET TO PURSUE FORMER CLIENTS"” (July
18, 2002), the Times employed the “embattled” label again:
WASHINGTON, July 17—Harvey L. Piti, the embatiled head of the Securities and Exchange
Commission, said today that with the expiration of ethics restrictions that have bound him during his first

vear in office, he would play a direct role in enforcement cases involving companies and accounting firms
that were once his law clients.

Once Pitt was labeled as “embattled,” he should have braced himself for the firestorm
to come. As soon as Congress passed legislation to create an accounting oversight board,
the New York Times was determined to have an anti-business crusader head the board. Piut
soon discovered that when the $3 billion Times soft-money machine wants something,
either you give it to them, or watch out.

Shortly after Pitt pushed for the appointment of William H. Webster to lead the
oversight board, rather than the Times® preferred candidate, the Times unleashed its fury.
Harvey Pitt is a man of principle—what the Times would call an ideologue, not a
pragmatist—and he didn’t care wll?mt the newspapers would write about the nominee. But
what Pitt did not understand, or did not expect, was how powerful the front page of the
Times can be as a means of influence.

A week before the midterm 2002 elections, the “newspaper of record” dropped an
atomic bomb on the “embattled” Harvey L. Pitt. The front page of the New York Times
announced, “OVERSIGHT CHIEF TOLD PITT OF JOB AND A RED FLAG” (October
31, 2002):



WASHINGTON, Oct. 30—5Shortly before William H. Wehster was appointed to head a new board
overseeing the accounting profession by the Securities and Exchange Commission last Friday, he told the
commission's chairman, Harvey L. Pirt, that he had until recently headed the auditing committee of a
company that was facing fraud accusations, Mr. Webster recounted today,

Mr. Pitt chose not to tell the other four commissioners who voted on Mr. Webster's nomination that day,
according to S.E.C. officials. White House officials said they, too, were not informed about the details of
Mr. Webster’s work for the company.

The news that Pitt not only knew of Webster's problems but also failed to tell his fellow
commissioners prior to their vote on Webster’'s appointment set off a firestorm of criticism
from not just Demacrats but the Bush administration as well—all of whom, apparently,
believed what they read on the front page of the New York Times.

If what had been said on the front page of the Times had been true, you could hardly
fault the criticism—the Times made Pitt look pretty stupid.

Naturally, the White House was furious, and the Democrats not only called for Pitt’s
immediate resignation but also launched several investigations into the matter, as the
Times reported the next day in “3 INQUIRIES BEGUN INTO S.E.C."S CHOICE OF
AUDIT OVERSEER” (November 1, 2002).

The same day, the Times enhanced the “facts” that were reported on its front page in an

editorial entitled “THE MESS AT THE S.E.C." (November 1, 2002), suggesting that Pitt
actively concealed the facts from his fellow commissioners:

That “Pitt knew of Webster's role and hid that fact from fellow commissioners makes matters worse,”

In the Times' classic one-two punch style, the editorial was coupled with a scorch-the-
earth op-ed piece entitled “THE PITT PRINCIPAL,” in which the Times columnist
repeats the accusation as fact:

So Harvey Pitt decided not to tell other members of the Securities and Exchange Commission a small
detail about the man he had chosen to head a crucial new accounting oversight board, after turning his back
on a far more qualified candidate.

When you read a fact on the front page of the New York Times, you expect it to be the
truth. Even Republican senators sometimes believe what they read in the Times, and after
reading the latest story about the chairman, they became the fuel for another front-page
story that appeared the next day under the headline “SENIOR REPUBLICAN JOINS IN
CRITICISM OF 5.E.C. CHAIRMAN" (November 2, 2002):

WASHINGTON, Mov. 1—The political troubles of the chairman of the Securities and Exchange
Commission deepened today when the senator who will become the senior Republican on the banking

committee supported calls by Democrats for hearings into the selection of an overseer of the accounting
profession.

The senator, Richard C. Shelby, Republican of Alabama, criticized the judgment of the 5.E.C. chairman,
Harvey L. Pitt. He cited Mr. Pitt’s failure to tell other commissioners that William H. Webster, the man

]r:rlckr: to head the accounting oversight board, had headed the audit committee of a company accused of
rad,

Within a week after the story first broke, on the night of the midterm election, the
“embattled” Harvey Pitt finally resigned, as the Times gleefully reported on its front page
in “S.E.C."S EMBATTLED CHIEF RESIGNS INWAKE OF LATEST POLITICAL
STORM"” (November 7, 2002). In that front-page story, the Times echoed the context two
more times:

His hold over the agency cracked last Thursday with the disclosure that he had failed to tell either the
White House or the four other commissioners at the 5.E.C. that he had known that William H. Webster, the
new accounting board chairman, had headed the audit committee of a company accused of fraud. Mr.

Webster, who was recruited for the post by the White House, was approved by the commission 10 days ago
in a binterly divided vote in which two of the five commissioners said he was unqualified for the job.



The disclosure that Mr. Pitt withheld information about Mr. Webster's ties to the ailing company, LS.
Technologies, led to the immediate start of three investigations into Mr. Pitt’s handling of the selection of
the new board, including a Congressional inguiry that was preparing for three dayvs of Senate hearings this
month. (emphasis addedﬁ
Soon the Times printed a follow-up article, “PRAISE TO SCORN: MERCURIAL
RIDE OF S.E.C. CHIEF” (November 10, 2002), which included a photo of Pitt and a

timeline of his short chairmanship. The caption read, “An embattled 14 months.”

But wait. Remember those investigations instigated by the Democrats (“3 INQUIRIES
BEGUN INTO S.E.C."S CHOICE OF AUDIT OVERSEER,” November 1, 2002)? The
results of those investigations were reported a few weeks later in the following article
published not by the New York Times but by the Associated Press (December 19, 2002):

PITT UNAWARE OF PROBLEMS WITH NOMINEE

WASHINGTON (AP) — A congressional investigation found no evidence that Harvey Pit, the former
Securities and Exchange Commission chairman, knew in advance about problems with the first nominee
approved to lead a new accounting oversight board.

In other words, unlike Howell Raines, who knew about Jayson Blair's history of shoddy
reporting but did not pass the information on to Blair's supervising editors, Pitt never
knew of Webster’s problems and therefore could not have withheld the information from
his fellow commissioners as the Times charged.

“We found no evidence that the SEC chairman was informed of any other information about the
company's history and Judge Webster's role prior to the Oct, 25 vote,"" the report said.

[f they believed their own October 31 story, the editors of the Times must have been
stunned by this news. The headline and the lead of their front-page October 31 article no
longer held up. Any civilized journalist would have expressed remorse over an error so
egregious it cost a person his high placed government position and tarnished his personal
reputation. But apparently, civility is not a core principal of journalism, at least not at the
New York Times. Perhaps another news organization would have published a correction,
an editor’s note, or a full story rectifying the error on its front page, which is the Times’
policy in such instances. Perhaps a private note of apology to Pitt was in order, too. On the
contrary, for the Times the situation clearly called for a cover up.

What it chose to do was spin the GAO report in a way that buried its guilt and poured
salt on the wounds of the “embattled” Pitt. According to the Associated Press wire story:

The report released Thursday by the General Accounting Office, the investigative arm of Congress, was
critical of the 5EC's selection and vetting process, saying it “was neither consistent nor effective and
changed and evolved over time.”

The Times read into the report something that just wasn’t there—that the entire SEC
was “chaotic”—and it made that charge on its front page (December 20, 2002):
GOVERNMENT REPORT DETAILS A CHAOTIC S.E.C. UNDER PITT

WASHINGTON, Dec, 19—The Securities and Exchange Commission under Harvey L. Pilt was
described today as dysfunctional by a government report examining the agency’s selection of a new
accounting oversight board.

The General Accounting Office report did nothing of the kind; it reported no general
“dysfunction” of the SEC but merely, just as the Associated Press reported, expressed its
criticism of the SEC’s process for selecting the head of the accounting oversight board.



If you weren’t aware of the fact that the Times had the story completely wrong in its
critical October 31 article—the one that “cracked” Pitt's hold over the SEC—you would
hardly know it from reading this article. The headline of the AP story—ithat Pitt was
unaware of Webster's problems prior to the SEC’s vote on his appointment—didn’t
appear on the front page of the Times. The Times buried that aspect of the story—which
was the real news—in the tenth paragraph of its December 20 article, a paragraph that did
not even appear in the same section of the paper but was virtually hidden on page 4 of the
Times” Business section.

Moreover, it was reported in the following convoluted way:
On that morning, according to the report, Mr. Herdman learned that Mr.

Webster had dismissed the outside auditors of U.5. Technologies after the auditors complained of
significant financial problems. But Mr. Herdman, a longtime friend and close adviser to Mr. Pitt, decided
that the information was not significant and did not need to be shared with the commissioners.

Last month, Mr, Webster, Mr. Pitt and Mr. Herdman announced their resignations.

In other words, it was Herdman who withheld the information from the SEC
commissioners, including Chairman Pitt. Since Pitt was not aware of Webster's troubles,
he could not have withheld the information as the Times previously reported, and reported,
and reported.

It appeared from the article that the Times was concerned that it may have opened itself
to a defamation lawsuit. The Times seemed to go out of its way, in the following
paragraphs, to detail the basis of its original October 31 front-page story:

In an interview on October 30, Mr. Webster said that before his selection he had told Mr, Pitt and Mr.
Herdman that the company had been accused of fraud.

But this is not a quote from Webster, only the word of the reporter. If there had been a
quote in the reporter’s notes directly stating what Webster said he told Pitt, you can be
sure the Times would have printed it. But the Times apparently couldn’t come up with it
and published only the following quote, which is substantially ambiguous about what
Webster said and whom he said it to:

“l told them that people are making accusations,” Mr. Webster said of his conversation with Mr. Pitt and
Mr. Herdman.

The word “them” suggests that Webster may have told any number of people at the
SEC, not necessarily Pitt. In fact, in a sign that the Times may have been admitting some
uncertainty about its original story, the above wversion indicates that Webster's
conversation was with both Pitt and Herdman. Here's how the sentence read in the
original October 31 article:

“1 told them that people are making accusations,” Mr. Webster said of his conversation with Mr. Pitt,
before he was appointed last Friday. (emphasis added)

The December 20 article offered no explanation for the mysterious addition of
Herdman's name to the new version of this paragraph. Recall, the October 31 article also
charged:

Mr. Pitt chose not to tell the other four commissioners who voted on Mr, Webster's nomination that day,
according to 5.E.C. officials.

The “S.E.C. officials,” to whom that information was attributed, were never quoted nor
even identified. If they existed at all, they would have to have been very close to Pitt to
have known what information the chairman knew and what he chose to do (or not do)
with it. Apparently, they were not close enough to know the truth.



In fact, there is some indication that the editors of the Times may have been uncertain
about the truth of its story even on the day they originally printed it. The morning of
October 31, the article originally ran in the Times' national edition under the headline
“OVERSIGHT CHIEF TOLD PITT OF JOB AND A RED FLAG.” Mysteriously, later
editions of the Times that day ran the article under the revised headline “AUDIT
OVERSEER CITED PROBLEMS WITH PREVIOUS POST*—the editors eliminated the
reference to Pitt and were no longer specific about the identity of the person to whom
Webster allegedly raised his “Red Flag,” now called “problems.”

Could the Times have known on October 31, and throughout the political firestorm that
ensued during the week before the 2002 midterm election and Pitt’s resignation, that he
was unaware of the potential problems with Webster's appointment? It certainly looks that
way.

The GAQO’s finding that there was “no evidence that the SEC chairman was informed of
any other information about the company’s history and Judge Webster's role prior to the
Oct. 25 vote'' was directly contrary to what was not only reported but also crusaded in the
New York Times—in its news pages, editorial pages, and op-ed pages. The Times’
accusation that Pitt “hid” information from his fellow commissioners was palpably wrong.

Given the Times' defensive reaction to the truth during the day the Times originally
reported the story and in the aftermath of the GAO's report, it would seem that an
investigation of the affair is in order—the question being, “What did the Times know, and
when did it know it?”

It is not clear, however, who, if anyone, conducts independent investigations of
egregious errors by leading newspapers. Do we allow the Times to conduct another Blair-
style mea culpa on the front page and then move on? One thing is certain: such an
investigation is not likely to take the form of a lawsuit against the Times. For Pitt to
prevail in an action against the Times for defamation of character, he, being a public
figure, would have to show that the Times acted in “reckless disregard of the truth.” That
is a difficult standard to meet— with the facts centering on Webster's word against that of
the Times’ reporter.

Nevertheless, there may come a day when a public official who is treated by the Times
the way Pitt was treated might just take the paper to court. Perhaps the Blair scandal will
provide the impetus needed for a lawsuit. Such a lawsuit could expose reporters and
editors to legal depositions that could lead to some enlightening revelations about the
Times’ editorial decision process.

JOURNALISTIC

FRAUD

HOW
Ehe New JJork Times

[Mstorts the Mews and Why
It Can Mo Longer Be Trusted

BOB KOHN _,/




